Trwa kampania społeczna „Proaktywni 60+ bez barier” w ramach projektu pt. „Senior 60+ bez barier – samoorganizacja seniorów na rzecz dostępności” sfinansowanego z Programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021-2025. Oferta zadania jest realizowana przez Związek Stowarzyszeń Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych.
Koncepcja 15. minutowych szybkich miast to przyszłościowe podejście do planowania, które stawia ludzi i ich potrzeby w centrum uwagi, dążąc do poprawy jakości życia, zrównoważonego rozwoju oraz budowania bardziej spójnych, przyjaznych środowiskowo społeczności miejskich. Jest to odpowiedź na rosnące potrzeby związane z poprawą jakości życia mieszkańców miast – w szczególności seniorów, którzy skorzystają z możliwości łatwego dostępu do kluczowych usług i infrastruktury blisko domu. Punktem wyjścia do stworzenia przestrzeni przyjaznej starzeniu jest takie zaplanowanie systemu komunikacji miejskiej, aby ruch pieszy posiadał priorytet przed indywidualnym ruchem samochodowym. Ponadto zakłada również zmniejszenie konieczności przemieszczania się transportem publicznym – co może być korzystne dla osób o ograniczonej mobilności. Jest to tym bardziej istotne, że samochód jest jedynie narzędziem ułatwiającym pieszym przemieszczanie się. To nie za szybą samochodu – a podczas spaceru można nawiązać bezpośrednie relacje międzyludzkie. Stąd priorytetem powinna być przede wszystkim piesza i rowerowa mobilność – co wpłynie na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, hałasu, czy obciążenie dróg.
15. minutowe miasta kładą nacisk na decentralizację usług i poprawę infrastruktury pieszej i rowerowej. W miastach projektowanych zgodnie z tą ideą dąży się do tworzenia niewielkich, samowystarczalnych osiedli lub dzielnic, w których seniorzy mogą łatwo dotrzeć do – przychodni, aptek, obiektów rekreacyjnych i zielonych przestrzeni, sklepów, kawiarni, bibliotek, czy innych miejsc oferujących aktywności skierowane do seniorów – bez konieczności korzystania z samochodu. Im bardziej te miejsca będą zintegrowane z lokalną przestrzenią, tym łatwiej seniorom będzie prowadzić niezależne życie.
Takie podejście zakłada stworzenie przestrzeni, w której codzienne potrzeby mieszkańców będą mogły być zaspokojone – w ciągu kwadransa spacerem lub jazdy rowerem od swojego miejsca zamieszkania. Tego typu wizja szybkich miast jest postrzegana jako sposób na poprawę jakości życia, promowanie zdrowego stylu życia i tworzenie bardziej zintegrowanych społeczności. Takim rozwiązaniem powinny być w szczególności zainteresowane władze samorządowe decydujące o tworzeniu wielofunkcyjnych samowystarczalnych dzielnic. Oznacza to przejście od konwencjonalnego wyznaczania odrębnych stref – mieszkalnych czy centrów handlowych, na rzecz tworzenia zintegrowanych przestrzeni miejskich sprzyjających lokalnej aktywności społecznej.
Przestrzenie publiczne w 15. minutowych miastach powinny być projektowane tak, aby można je było łatwo adaptować do różnych funkcji – od rekreacyjnych po kulturalne. Elastyczność przestrzeni zwiększy ich użyteczność oraz w większym stopniu zaangażuje seniorów w lokalne życie społeczne. Skrócenie dotarcia na miejsce oraz ułatwiony dostęp do różnych usług poprawią codzienny komfort życia osób starszych. Ponadto krótsze dystanse promują interakcje między mieszkańcami, co może przyczynić się do budowy silniejszych więzi społecznych. Takie podejście pozwoli seniorom przeznaczyć zaoszczędzony czas na aktywność społeczną oraz inne formy zajęć, które poprawią ich zdrowie i samopoczucie. W związku z tym jest to innowacyjny kierunek rozwoju miast, który ma szansę przyczynić się do poprawy jakości życia seniorów. Ponadto planowanie zgodne z koncepcją 15. minutowych miast sprzyja tworzeniu przyjaznych, zrównoważonych i dostępnych przestrzeni miejskich dla wszystkich pokoleń.
Więcej o projekcie na stronie:
www.flop.lublin.pl/senior-60-bez-barier
Polityka prywatności i pliki cookies
Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Zakładamy, że się z tym zgadzasz, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz.
Czytaj więcej